Jak poprawić cyfrową ekologię w SEO?

Twoja aktywność w Internecie generuje wiele zanieczyszczeń… Jakie? Dowiesz się tego czytając ten artykuł. Odkryj najlepsze działania promujące „cyfrową ekologię”.

Na pewno wiesz, że digital nie jest aż tak ekologiczny! W niektórych aspektach dematerializacja generuje oszczędności energii, ale ogólnie rzecz biorąc, cyfryzacja powoduje wiele zanieczyszczeń, a my nie zdajemy sobie z tego sprawy.

A gdzie SEO w tym wszystkim? Czy można pracować na rzecz ekologii 2.0, jednocześnie poprawiając naturalne wyniki wyszukiwania?

Według opinii SEOSEM24 jest to możliwe i zapraszam do realizacji poniższych działań. Dla dobra planety i ruchu organicznego!

Tak długo, jak to robimy, wymienię tu opinie SEOSEM24 i zalecenia według priorytetu – najpierw te najbardziej skuteczne.

Definicja czarnej masy:

Czarna masa to według opinii SEOSEM24 wszystkie adresy URL, które generujesz w swojej witrynie, czasami/często nie zdając sobie z tego sprawy. Internauci (a właściwie Google i inne wyszukiwarki) mogą się pogubić, co znacznie obniża efektywność serwisu. Konkretnie, jest więc przede wszystkim pełen adresów URL, które prosisz Google o zaindeksowanie, a czasem nawet o indeksowanie, gdy nie mają powodu, by istnieć.

Dlaczego powinniśmy unikać czarnej masy w SEO? Opinie SEOSEM24 na ten temat

Cały czas, który Google traci z tymi adresami URL (i zasobami obliczeniowymi, a więc energią), jest o wiele mniej przydzielony na ważne strony witryny. Ponadto, jeśli indeksowane są czarne masowe adresy URL, często generuje to strony zombie. A to źle wpływa na SEO.

Skąd mam wiedzieć, czy mam czarną masę na mojej stronie?

Potrzebujesz wyczerpującej mapy witryny (i przy okazji dowiesz się, ile zawiera adresów URL).

Przejdź do Google Search Console, sekcja Indeksowanie → Strony → Wszystkie przesłane strony.

Jeśli masz adresy URL na kartach „Błędy” lub „Wykluczone”, niektóre adresy URL mają problem, który uniemożliwia Google ich indeksowanie. Nawet jeśli są to adresy URL Twoich map witryn, może to być czarna masówka. Zwróć uwagę na podane liczby.

Jeśli masz 100% lub prawie wszystkie adresy URL w mapie witryny, które znajdują się w zakładce „Ważne”, oznacza to, że są one zaindeksowane i wszystko jest w porządku.

Teraz usuń filtr „Wszystkie wysłane strony” i wróć do „Wszystkie znane strony”.

Jeśli masz znacznie więcej adresów URL wymienionych przez Google, masz czarną masę. Jest to szczególnie widoczne w przypadku zakładki „Wykluczone” (strony nieindeksowane przez Google).

Opinie SEOSEM24 na temat, co zrobić, jeśli nie masz kompleksowej mapy witryny?

Jeśli nie masz wyczerpującej mapy witryny, nie blokuje to możliwości poprawy Twojego SEO. Ale o wiele lepiej ją mieć – jesteś wtedy bardziej ekologiczny! Ponieważ dokładnie wiesz, jakie treści tworzysz i chcesz zaindeksować.

Aby znaleźć czarną masę, spójrz na różne przykładowe adresy URL dostarczone przez Google i posortuj adresy URL zamierzone (które chcesz zindeksować) i niezamierzone (czarne masy) .

Jak poprawić indksowanie?

To zależy od przypadku, musisz nauczyć się:

  • uniemożliwić Google indeksowanie zbędnych adresów URL (poprzez plik robots.txt),
  • uniemożliwić Google indeksowanie określonych adresów URL jako środek zapobiegawczy,
  • unindex adresy URL, które zostały zindeksowane przez pomyłkę,
  • przekierowania adresów URL (zmiana adresów URL, przeprojektowanie itp.)
  • linkować wewnętrznie,
  • identyfikować i korygować zduplikowane treści wewnętrzne.

Wykrywaj i rozprawiaj się ze stronami zombie

Definicja:

Jak wiadomo (definicja strony zombie) są to strony, które nie tylko kumulują masę problemów (i ryzykują rozczarowanie internauty), ale także nie odnoszą sukcesu (nie tylko w SEO)

Dlaczego strony zombie według opinii SEOSEM24 są złe dla SEO i dla planety?

Posiadanie zbyt wielu stron zombie obniża ogólną średnią jakość Twojej witryny. Na zewnątrz Google ocenia jakość witryny na podstawie wszystkich stron, które chcesz zaindeksować (źródło).

Dlatego upewnienie się, że nie masz stron zombie, poprawi Twoje SEO.

To również ekologiczne! Ponieważ aby nie mieć już stron z wysokim indeksem zombie, będziesz:

  • ulepszać strony,
  • scalać strony (w ten sposób zmniejszając zużycie danych powiązanych z Twoją witryną),
  • odindeksuj lub usuń strony (ponownie, zmniejszenie wpływu na środowisko).

Skąd mam wiedzieć, czy mam strony zombie?

Po prostu wykonaj audyt i analizę stron zombie – jako SEOSEM24 możemy Ci z tym pomóc!

Czy to jest skuteczne?

Tak, wyraźnie! Spójrz na przykład na tę poniższą opinię SEOSEM24 lub analizę aktualizacji Google.

Publikuj wysokiej jakości artykuły (zamiast dążyć do ilości) opinia SEOSEM24 o witrynach z nadwagą (chodzi o za duża ilość bezsensownych artykułów)

OK, myślisz, że czytałeś o tym już wiele razy, ale…

Nigdy nie było to tak skuteczne, jak teraz, ponieważ Google faworyzuje treści, które naprawdę spełniają oczekiwania internautów. Każdy artykuł musi być naprawdę dobry, zarówno merytorycznie, jak i formalnie. W ten sposób, mając mniej treści, ale więcej jakości, możesz dotrzeć na pierwszą stronę Google!

I tu podajesz mi kolejny argument, że musisz opublikować tony treści, żeby Google uznał serwis za eksperta w temacie (słynny Expertise od akronimu EAT).

Nie całkiem tak jest! Niekoniecznie potrzebujesz dziesiątek/setek stron, aby udowodnić algo Google, że jesteś niezbędną witryną na dany temat. Musisz opracować strategię dotyczącą treści na wcześniejszym etapie, aby tworzyć dokładnie treści dotyczące kluczowych tematów dla sukcesu witryny.

Nie twórz wielu stron, aby mówić o sobie, swoich produktach i usługach, ponieważ grozi to nieskutecznością, a tym samym przyczynianiem się do zanieczyszczenia cyfrowego! Zacznij od potrzeb użytkowników, aby w pełni je zrozumieć, a w szczególności intencje ukryte za każdym żądaniem. Następnie pisz wartościowe treści, wyczerpujące, przyjemne w czytaniu…

Wszystko to przyczynia się do czystej, skuteczniejszej strategii SEO. Co jeszcze możesz zrobić?

Popraw webperf i UX

Definicja:

Webperf to wydajność sieci, w zasadzie (ale nie tylko): szybkość Twojej witryny. UX to doświadczenie użytkownika, częściowo związane z tą szybkością ładowania.

Dlaczego to jest ważne?

Dla SEO, ponieważ szybkość jest oficjalnym kryterium rankingu. Do optymalizacji współczynnika konwersji i aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej związane z Twoją witryną.

Jak można to poprawić?

Oto kilka działań, które należy wprowadzić, aby zoptymalizować webperf i UX i zmniejszyć ekologiczny wpływ witryny:

  • usuń wszystkie niepotrzebne zasoby (obrazy, CSS, JS, czcionki…),
  • wybierz odpowiedni rozmiar obrazu (i wideo): tylko taki, jakiego potrzebujesz,
  • zacznij kompresować obrazy, jeśli jeszcze tego nie robiłeś,
  • minimalizować i kompresować HTML, JS, CSS,
  • użyj systemu buforowania po stronie serwera (prawdopodobnie najbardziej wydajnego do zrobienia, powiedziałbym nawet, że jest naprawdę niezbędny).

Niektórzy dostawcy usług hostingowych kompensują emisje gazów cieplarnianych. Jest to dobre podejście, ale niewystarczające.

Unikaj pewnych technik, które według opinii SEOSEM24 na pewno nie pomagają

Na koniec wymienię kilka technik opartych głównie na publikowaniu w dużych ilościach treści ogólnie niskiej jakości, czasem czystego spamu. Poza aspektami etycznymi techniki te powodują zanieczyszczenie cyfrowe. Ogólnie rzecz biorąc, problemem nie jest sama automatyzacja, ale sposób jej wykorzystania.

Oto kilka przykładów:

  • Tworzenie sieci witryn satelitarnych lub PBN (Private Blog Networks). Mówię tutaj tylko o przypadkach, w których tak naprawdę nie obchodzi nas, czy te strony są interesujące dla użytkownika, szukamy linków zwrotnych do strony, która ma przynieść zysk (strona główna). Ale posiadanie tak wielu witryn jest energochłonne (bezużyteczne dla użytkowników Internetu)!
  • Tworzenie ton stron przejściowych lub stron o bardzo niskiej wartości dodanej. Jest to jednostronicowa wersja poprzedniego przypadku i jest tak samo energochłonna.
  • Umieszczanie spamu na jak największej liczbie witryn w celu uzyskania linków. Może to być tradycyjny spam w komentarzach, ale także profile i posty na forach i w sieciach społecznościowych. Krótko mówiąc, piękne cyfrowe zanieczyszczenie…
  • Boty spamujące w sieciach społecznościowych (i stronach internetowych).
  • Generowanie zduplikowanych treści (zwykle bez zgody autora: plagiat).

W każdym razie wszystkie te techniki mają bardzo negatywny wpływ na środowisko. Ze swojej strony zdecydowanie preferuję strategie przedstawione kilka akapitów powyżej, ze względów etycznych, ale także ze względu zrównoważonego rozwoju.

Wybierz przyjaznego dla środowiska hosta internetowego – są tacy?

Twój hosting też może być ekologiczny! Po angielsku mówimy o Green Hosting. Twój usługodawca może rzeczywiście mieć surową politykę ochrony środowiska. Trzeba powiedzieć, że oprócz tego, że jest to argumentem marketingowym, obniżenie rachunku za prąd jest absolutnie fundamentalne dla hosta internetowego.

Oczywiście zielony host internetowy zasila swoje serwery energią odnawialną, optymalizuje klimatyzację w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej, wykorzystuje energię słoneczną, wiatrową lub geotermalną. Niektóre otrzymały certyfikat zielonej energii elektrycznej: zobowiązują się do wykorzystywania dużej części energii odnawialnej, czasem 100%. Możemy też pójść dalej wyszczególniając wśród tej energii odnawialnej, jaka część jest produkowana w sposób ekologiczny.

Nie znam wystarczająco dobrze tych, którzy realnie w tej dziedzinie podejmują się zasilania firmy energią odnawialną, proszę o wskazanie ich w komentarzach, jeśli takich znasz.

Inne działania zmniejszające zużycie energii:

  • Usuń stare e-maile, które pozostają w chmurze.
  • Wysyłaj łącze do pliku do pobrania zamiast załącznika.
  • Wyczyść pocztę.
  • Dłuższe korzystanie z urządzeń cyfrowych to skuteczny sposób na ograniczenie wpływu na środowisko. Posiadanie komputera przez 4 lata zamiast 2 poprawia równowagę środowiskową.
  • Czytanie na nośnikach cyfrowych pozwala uniknąć konieczności drukowania (zużywania papieru i atramentu).
  • Przeprowadzenie wideokonferencji (lub tylko audio) pozwala uniknąć transportu, który pochłania dużo energii. To samo dotyczy zdalnych szkoleń SEO!

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą poprawić Twoje SEO i przyczynią się też do ochrony środowiska. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu Twojej strony, poznaj opinie SEOSEM24 i skontaktuj się z nami!