Spora część marketingu internetowego przeniosła się na platformy społecznościowe, w tym na Facebooka. Pierwszym powodem jest po prostu spora część czasu, jaką internauci spędzają na Facebooku i rozwój tego serwisu społecznościowego (założenie marketplace, tworzenie profili firmowych, wiele przydatnych funkcji). Sam Facebook również idealnie zareagował na coraz większą chęć tworzenia profili biznesowych i nie tylko umożliwił tworzenie reklam, ale przede wszystkim zrobił to profesjonalnie i idealnie trafił w potrzeby zarówno reklamodawców jak i użytkowników. 

Jedną z form marketingu w social mediach są konkursy. Jak one działają? Jakie mają zadanie?

Stworzenie konkursu jest bardzo proste, na przykładzie restauracji konkurs może wyglądać następująco: do wzięcia udziału w konkursie wystarczy udostępnienie tego posta i skomentowanie jakie danie najbardziej u nas Ci zasmakowało. Do wygrania jest darmowy obiad dla dwóch osób. Jak to działa i dlaczego jest to tak skuteczne? Spójrzmy czysto matematycznie. Koszt konkursu to koło 70-80 złotych (w zależności od cen obiadu dla dwóch osób), jednak koszt rzeczywisty jest nieco mniejszy – brak marży itd. wyjdzie znacznie mniej. Za tą kwotę mamy często setki udostępnień, zainteresuje się nami mnóstwo nowych klientów, post i strona zyskają nowe polubienia i komentarze. Jest to często bardziej skuteczna metoda niż kampanie reklamowe.

Jakie konkursy są skuteczne?

Najskuteczniejsze są konkursy, kiedy użytkownicy nie muszą dać zbyt dużo od siebie. Polubić stronę, udostępnić post ewentualnie napisać komentarz. To wystarczy. Nagrodą zaś powinien być produkt firmy, jednak na tyle wartościowy, by zachęcił do wzięcia udziału w konkursie. Długopis z logo firmy w nagrodę to nie jest dobry pomysł, nie jest to na tyle atrakcyjna nagroda, by kogokolwiek zachęcić do udostępnienia posta. Jednak darmowa stylizacja u fryzjera, obiad lub kolacja dla dwóch osób, voucher do sklepu internetowego, bon na usługi w spa – to są idealne nagrody, które wcale nie muszą być drogie (często ich wartość to od 50 do 100 złotych), a taka kampania reklamowa może okazać się najskuteczniejsza i pomóc rozwinąć profil na Facebooku. Oczywiście na jednym konkursie nie poprzestajemy – warto co miesiąc lub co dwa organizować różne konkursy tematyczne.